Cum s-a readaptat în pandemie producătorul de mobilă Spectralcom

Publicat de Spectral 02.07.2021 0 Comentarii

Cum s-a readaptat în pandemie producătorul de mobilă Spectralcom

 

 

Când vânzările se prăbușesc brusc, fără niciun avertisment, internetul poate fi so­luția de redresare rapidă. Dar nu neapărat singura.

 

În prima parte a anului 2020, odată cu intrarea în vigoare a restricțiilor impuse de au­torități, și producătorul de mobilă Spectralcom s-a trezit, asemenea multor retai­leri, într-o criză mult mai agresivă decât orice criză economică – una sanitară, la de­butul căreia vânzările au scăzut peste noapte cu până la 90%. După șocul de moment, clienții magazinelor sale, dezvoltate sub brandul Spectral Mobilă, s-au reorientat către comerțul online, care a devenit principalul canal de vânzare.

 

„Avantajul nostru a fost că deja operam un magazin online propriu și aveam produsele listate pe mai multe platforme de tip marketplace. Mai mult, în gama de produse fabricate și comercializate aveam și numeroase mo­dele de birouri, care au avut o creștere spectaculoasă în primele două luni de pan­demie“, spune Dan Dodiță, director de vân­zări al Spectralcom, o afacere de familie în­ființată în 1993 de tatăl său, Andrei Do­diță. În pofida crizei, planurile de dezvol­tare nu au fost oprite, iar în prezent se poartă discuții pentru mai multe deschideri în sistem de franciză, la nivel național. În ace­lași timp, este luată în calcul dezvol­tarea capacităților de producție în fabrica de lângă Bârlad.

 

În creștere

 

Reducerea semnificativă a bugetelor pe care familiile le alocau anul tre­cut pentru concedii, ieșiri la restaurante sau evenimente a făcut ca o parte dintre aceste economii să se îndrepte către ame­na­jarea locuințelor. În cazul particular al Spectralcom, acest lucru a însemnat o creș­tere de peste 8% a cifrei de afaceri, prin comparație cu 2019, până la 4,22 mili­oane de euro. Acest trend ascendent, an­ti­cipează Dodiță, se va menține și în 2021, an pentru care estimează o cifră netă de afaceri de 5 milioane de euro, cu 20% peste valoarea înregistrată în 2020.

 

„După primele cinci luni ale anului în curs, avem o creștere de peste 60% față de perioada si­milară a anului trecut, însă acest lucru se datorează perioadei de lockdown din pri­ma parte a lui 2020“, detaliază acesta.

 

În acest moment, la nivel național func­ți­o­nează 16 magazine Spectral Mobilă, 7 dintre acestea administrate direct de familia Dodiță și 9 în sistem de fran­ciză, dintre care 4 au fost inaugurate în primele cinci luni din 2021. „Suntem în continuare în discuții cu mai mulți parteneri din dife­rite orașe ale țării pentru noi deschideri de magazine în sistem de fran­ciză și ne dorim să depășim cât mai repede pragul de 20 de locații“, mai spune Dan Dodiță.

 

În funcție de dimensiuni, in­vestiția pentru deschide­rea unui magazin Spectral Mo­bilă va­riază între 30.000 și 50.000 de euro, sumă în care sunt incluse, printre altele, ame­­najarea showroomului cu mobilă și cheltuie­lile cu marketingul. O parte din aceste cheltuieli sunt suportate de Spectralcom, chiar dacă este vorba de o unitate în sistem de franciză. Pe lângă in­ves­tițiile necesare pentru inaugurarea aces­tor locații, sunt necesare în paralel investiții în creșterea ca­pa­cității de pro­ducție și a flotei de camioane pentru li­vra­rea produselor de la fabrică la magazine.

 

„Mână în mână“

 

Afacerea de retail a Spec­tralcom nu înseamnă doar offline, ci și online, canal care a generat în ultimii trei ani aproximativ 18% din totalul cifrei de afa­­ceri. Pe lângă site-ul propriu, produsele companiei pot fi cumpărate și de pe plat­forme de tip marketplace, precum eMAG.ro, vivre.ro sau cel.ro. „Pentru 2021, ne aștep­tăm la o nouă creștere a vânzărilor online, însă în ace­lași ritm cu creșterea vânzărilor to­tale“, adaugă Dan Dodiță.

 

La nivelul pie­ței de retail online, potrivit estimărilor Asociației Române a Ma­gazi­ne­lor Online (ARMO), sectorul de e-commerce a crescut la 5,6 mi­liarde de euro la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decât în 2019, când a avut o va­loare de aproximativ 4,3 miliarde de euro. Această creș­tere a fost cu aproape 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul pande­miei de COVID-19, care a accelerat rit­mul cum­pă­­răturilor online.

 

Cele două linii de retail ale familiei Do­diță sunt susținute de fabrica dezvoltată lângă Bârlad, în județul Vaslui, iar planurile pe termen lung prevăd, pe lângă extinde­rea rețelei de magazine Spectral Mobilă, și dezvoltarea capacităților de producție. „Nici nu s-ar putea una fără alta, pentru că ele merg mână în mână. Nu poți vinde mai mult fără să produci mai mult, așa cum nu poți produce mai mult dacă nu ai cui vinde produsele fabricate“, punctează Dan Do­diță, care adaugă că, „numai în ultimii cinci ani, zece hale în care se desfășoară activitatea de producție au fost fie renovate integral, fie construite de la zero“.

 

Când vine vorba de investiții în această direcție, în momentul de față sunt comandate diverse utilaje de capacitate mare, în valoare de peste 500.000 de euro, care vor fi integrate în fluxul de producție anul acesta sau, cel mai târziu, la începutul anului viitor.

 

Investiții în serie

 

Dar pandemia a însemnat și o serie de provocări suplimentare, cum ar fi creșterile succesive de pre­țuri la materia primă și la utilități, în special la energia electrică, sau menținerea unui trend pozitiv în ceea ce privește vân­zările de mobilier, în contextul în care, odată cu relaxarea restricțiilor de anul acesta, care se traduce prin mai multe va­canțe și plimbări în aer liber, este de aștep­tat ca românii să aloce mai puțini bani pentru amenajarea locuinței.

 

Povestea Spectralcom a început în 1993, la Bârlad. De-a lungul timpului, societatea a avut mai multe domenii de activitate, fă­cându-și intrarea pe piața de mobilier în 2006, când a început să comercializeze mobilă din import. „Am continuat să facem lucrul acesta până în 2009, când, forțați de criza economică în care intraserăm înce­pând cu 2008 – și care a afectat cel mai mult vânzările de produse cu preț peste medie, așa cum erau cele pe care le importam noi –, am cumpărat primele utilaje de capacitate foarte mică, având în plan să pro­ducem mobilier la comandă pentru piața din Bârlad“, își amintește Dan Dodiță.

 

Imediat după această mișcare, familia Dodiță și-a dat seama că va fi nevoie să investească și mai mult, la o scară mult mai mare, astfel încât afacerea să nu fie una limitată local. Din acel moment, nu a existat an în care să nu cumpere utilaje noi pentru creșterea capacității de producție și să nu deschidă magazine în care să vândă mobilier de serie.

 

Sursa: New Money

Lasa comentariu