Cosul este gol!
Cum s-a readaptat în pandemie producătorul de mobilă Spectralcom
Când vânzările se prăbușesc brusc, fără niciun avertisment, internetul poate fi soluția de redresare rapidă. Dar nu neapărat singura.
În prima parte a anului 2020, odată cu intrarea în vigoare a restricțiilor impuse de autorități, și producătorul de mobilă Spectralcom s-a trezit, asemenea multor retaileri, într-o criză mult mai agresivă decât orice criză economică – una sanitară, la debutul căreia vânzările au scăzut peste noapte cu până la 90%. După șocul de moment, clienții magazinelor sale, dezvoltate sub brandul Spectral Mobilă, s-au reorientat către comerțul online, care a devenit principalul canal de vânzare.
„Avantajul nostru a fost că deja operam un magazin online propriu și aveam produsele listate pe mai multe platforme de tip marketplace. Mai mult, în gama de produse fabricate și comercializate aveam și numeroase modele de birouri, care au avut o creștere spectaculoasă în primele două luni de pandemie“, spune Dan Dodiță, director de vânzări al Spectralcom, o afacere de familie înființată în 1993 de tatăl său, Andrei Dodiță. În pofida crizei, planurile de dezvoltare nu au fost oprite, iar în prezent se poartă discuții pentru mai multe deschideri în sistem de franciză, la nivel național. În același timp, este luată în calcul dezvoltarea capacităților de producție în fabrica de lângă Bârlad.
În creștere
Reducerea semnificativă a bugetelor pe care familiile le alocau anul trecut pentru concedii, ieșiri la restaurante sau evenimente a făcut ca o parte dintre aceste economii să se îndrepte către amenajarea locuințelor. În cazul particular al Spectralcom, acest lucru a însemnat o creștere de peste 8% a cifrei de afaceri, prin comparație cu 2019, până la 4,22 milioane de euro. Acest trend ascendent, anticipează Dodiță, se va menține și în 2021, an pentru care estimează o cifră netă de afaceri de 5 milioane de euro, cu 20% peste valoarea înregistrată în 2020.
„După primele cinci luni ale anului în curs, avem o creștere de peste 60% față de perioada similară a anului trecut, însă acest lucru se datorează perioadei de lockdown din prima parte a lui 2020“, detaliază acesta.
În acest moment, la nivel național funcționează 16 magazine Spectral Mobilă, 7 dintre acestea administrate direct de familia Dodiță și 9 în sistem de franciză, dintre care 4 au fost inaugurate în primele cinci luni din 2021. „Suntem în continuare în discuții cu mai mulți parteneri din diferite orașe ale țării pentru noi deschideri de magazine în sistem de franciză și ne dorim să depășim cât mai repede pragul de 20 de locații“, mai spune Dan Dodiță.
În funcție de dimensiuni, investiția pentru deschiderea unui magazin Spectral Mobilă variază între 30.000 și 50.000 de euro, sumă în care sunt incluse, printre altele, amenajarea showroomului cu mobilă și cheltuielile cu marketingul. O parte din aceste cheltuieli sunt suportate de Spectralcom, chiar dacă este vorba de o unitate în sistem de franciză. Pe lângă investițiile necesare pentru inaugurarea acestor locații, sunt necesare în paralel investiții în creșterea capacității de producție și a flotei de camioane pentru livrarea produselor de la fabrică la magazine.
„Mână în mână“
Afacerea de retail a Spectralcom nu înseamnă doar offline, ci și online, canal care a generat în ultimii trei ani aproximativ 18% din totalul cifrei de afaceri. Pe lângă site-ul propriu, produsele companiei pot fi cumpărate și de pe platforme de tip marketplace, precum eMAG.ro, vivre.ro sau cel.ro. „Pentru 2021, ne așteptăm la o nouă creștere a vânzărilor online, însă în același ritm cu creșterea vânzărilor totale“, adaugă Dan Dodiță.
La nivelul pieței de retail online, potrivit estimărilor Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO), sectorul de e-commerce a crescut la 5,6 miliarde de euro la finalul anului 2020, cu 30% mai mult decât în 2019, când a avut o valoare de aproximativ 4,3 miliarde de euro. Această creștere a fost cu aproape 500 de milioane de euro peste previziunile inițiale, pe fondul pandemiei de COVID-19, care a accelerat ritmul cumpărăturilor online.
Cele două linii de retail ale familiei Dodiță sunt susținute de fabrica dezvoltată lângă Bârlad, în județul Vaslui, iar planurile pe termen lung prevăd, pe lângă extinderea rețelei de magazine Spectral Mobilă, și dezvoltarea capacităților de producție. „Nici nu s-ar putea una fără alta, pentru că ele merg mână în mână. Nu poți vinde mai mult fără să produci mai mult, așa cum nu poți produce mai mult dacă nu ai cui vinde produsele fabricate“, punctează Dan Dodiță, care adaugă că, „numai în ultimii cinci ani, zece hale în care se desfășoară activitatea de producție au fost fie renovate integral, fie construite de la zero“.
Când vine vorba de investiții în această direcție, în momentul de față sunt comandate diverse utilaje de capacitate mare, în valoare de peste 500.000 de euro, care vor fi integrate în fluxul de producție anul acesta sau, cel mai târziu, la începutul anului viitor.
Investiții în serie
Dar pandemia a însemnat și o serie de provocări suplimentare, cum ar fi creșterile succesive de prețuri la materia primă și la utilități, în special la energia electrică, sau menținerea unui trend pozitiv în ceea ce privește vânzările de mobilier, în contextul în care, odată cu relaxarea restricțiilor de anul acesta, care se traduce prin mai multe vacanțe și plimbări în aer liber, este de așteptat ca românii să aloce mai puțini bani pentru amenajarea locuinței.
Povestea Spectralcom a început în 1993, la Bârlad. De-a lungul timpului, societatea a avut mai multe domenii de activitate, făcându-și intrarea pe piața de mobilier în 2006, când a început să comercializeze mobilă din import. „Am continuat să facem lucrul acesta până în 2009, când, forțați de criza economică în care intraserăm începând cu 2008 – și care a afectat cel mai mult vânzările de produse cu preț peste medie, așa cum erau cele pe care le importam noi –, am cumpărat primele utilaje de capacitate foarte mică, având în plan să producem mobilier la comandă pentru piața din Bârlad“, își amintește Dan Dodiță.
Imediat după această mișcare, familia Dodiță și-a dat seama că va fi nevoie să investească și mai mult, la o scară mult mai mare, astfel încât afacerea să nu fie una limitată local. Din acel moment, nu a existat an în care să nu cumpere utilaje noi pentru creșterea capacității de producție și să nu deschidă magazine în care să vândă mobilier de serie.
Sursa: New Money
Lasa comentariu